Ga mee Door de Helft!
Niet lullen, maar besparen!
Structureel energie besparen, hoe doe je dat? Iedereen weet dat het goed is. Goed voor de portemonnee, voor onze economie, onze onafhankelijkheid van foute regimes en voor ons klimaat. Nu is het tijd om het ook te doen. Daarom organiseert Door de Helft op maandag 29 juni een belangrijk evenement voor beleidsmakers, bedrijven, wetenschappers en raadsleden, waar jij naar huis gaat met een netwerk en concrete oplossingen.
We hebben een ambitieus doel. We willen door de helft in 2030. De helft minder energie gebruiken. En op 29 juni gaan we dit samen oppakken voor onze regio. Dat doen we vanaf 14 uur in de middag op de Hogeschool van Amsterdam in het Jakoba Mulderhuis aan de Wibautstraat (Amsterdam). Voor iedereen die energie wil besparen: beleidsmedewerkers, raadsleden, bestuurders, ondernemers (groot en MKB), wetenschappers en techneuten.
Maandag 29 juni | 14:00 - 17:00
- 13.30 uur inloop
- 14:00 Keynote door Lucia van Geuns (HCSS) over geopolitieke ontwikkelingen rond energie en de lokale consequenties
- 14:30 Energieverbruikdata & scenario’s voor 50% minder verbruik in de regio (Onderzoek & Statistiek)
- 15:00 eerste ronde werksessies (meer info onderaan de pagina):
- De WEii scan & BespaarSamen methodiek (inzicht in je verbruik)
- Inkoopmacht als hefboom
- Besparen met gemeentelijk beleid
- VvE-wasstraat - een juridische check voor verduurzaming
- 16:00 tweede ronde werksessies (zelfde thema's, kortere sessie)
- 16:30 kort afsluitend plenair programma met voorbeelden van energiebesparende maatregelen, zoals de slimme bandenpomp (Groene Garage), CV-folie (TonZon)
- 16:45 Borrel
Moderator: Harm Edens
Meld je aan, attendeer collega’s en ga mee Door de Helft!
Meer info over de werksessies
We willen niet alleen praten, maar ook besparen. Daarom hebben verschillende werksessies op het programma staan. Hier volgen de onderwerpen per sessie. De sessies zijn nog in ontwikkeling dus het programma kan nog aangepast worden.
WEii & BespaarSamen-methodiek voor gebouwen
Ontdek je werkelijke energieverbruik en je eerste stap richting Paris Proof.
Veel gebouweigenaren en gebruikers weten niet wat hun pand werkelijk verbruikt, terwijl we naar 50% minder energieverbruik willen. Deze workshop maakt het tastbaar met de WEii (Werkelijke Energie-intensiteit indicator): het werkelijke verbruik per m² per jaar. Deelnemers leren wat de WEii is, hoe de score werkt, en aan welke knoppen ze morgen al kunnen draaien richting Paris Proof (70 kWh/m²). De WEii is de meetlat en de eerste stap van de BespaarSamen-methodiek. Deze werksessie is bedoeld voor gebouweigenaren, facilitair en energiebeheer (leren hoe hun WEii-score werkt en welke maatregelen lonen), gebruikers en MKB (bewustwording dat verbruik meetbaar en stuurbaar is, en hoe je het gesprek met je verhuurder opent) en banken en adviseurs (genoeg kennis om klanten verder te helpen of door te verwijzen. De werksessie wordt begeleid door Ruben Havertz (GBC), Martin Mooij (DGBC) en een praktijkverteller.
Inkoopmacht
Overheden zijn niet alleen wetgever, beleidsmaker, subsidieverstrekker, beheerder, vergunningverlener, handhaver, vastgoedeigenaar of dienstverlener. Ze zijn ook klant. Een hele grote klant. Alle Nederlandse gemeenten samen kopen voor ongeveer € 30 miljard per jaar in, goed voor zo'n 70 procent van de begroting. In onze regio gaat het om zo'n € 4-5 miljard per jaar. Dat is geen kostenpost maar de grootste wellicht wel meest onbenutte klimaathefboom van de regio. En het mooie: de opgave hier vraagt niet om meer geld, maar het slimmer inzetten van geld dat toch al wordt uitgegeven.
Hoe kun je deze inkoopmacht benutten voor energiebesparing en tegen energiearmoede?
Deze werkssessie wordt begeleid door Robert Duiveman, actieonderzoeker van het Instituut van Publieke Waarden en Marc van Gemert, medeoprichter van het Actienetwerk Gas Terug.
Hoe maak je echt impact met beleid?
Hoe zorg je als gemeente dat het beleid dat je maakt ook echt leidt tot structurele energiebesparing. Daar gaan we diep op in tijdens deze workshop die gemodereerd wordt door Edwin Oskam, programmamanager energietransitie van de Metropoolregio Amsterdam. We bespreken met het duurzaamheidsloket Zaanstad een concreet en succesvol voorbeeld en we hebben de statistici van het Amsterdamse Bureau voor Onderzoek en Statistiek om zaken door te rekenen.
VvE-wasstraat - als juridische check voor verduurzaming van VvE's
In de Metropoolregio Amsterdam beheren meer dan 40.000 VvE’s meer dan 450.000 woningen, een aanzienlijk deel van de woningvoorraad (in Amsterdam zelfs meer dan de helft). De verduurzaming stokt vaak door juridische onduidelijkheid: de splitsingsakte (het bepalende recht voor elke VvE) bepaalt of verduurzamingsbesluiten rechtsgeldig zijn. Een VvE-wasstraat biedt een gestructureerde juridische check: van kennismaken met de eigen akte en modelreglement (1992 vs. 2006) tot het toetsen of er in het verleden nietige besluiten zijn genomen. Dit voorkomt dat verduurzamingsplannen halverwege vastlopen of jaren later alsnog onderuitgaan (omdat er een notariële wijziging nodig was). Het mooie van de wasstraat: het vraagt geen extra geld, maar het slimmer inzetten van bestaande middelen zodat VvE’s bewust, handelingsvaardig en risicoarm kunnen verduurzamen. In deze sessie wordt de tool gepresenteerd en kijken we samen hoe we deze wasstraat kunnen inzetten om verduurzaming bij VvE's te versnellen.