Ondernemers de Vijzel: ‘WELKOM, de deur is dicht om energie te besparen’

Gepubliceerd op 2 november 2022 om 09:41

Ondernemers van de Amsterdamse Vijzel (Vijzelstraat, Vijzelgracht en Nieuwe Vijzelstraat) houden vanaf 1 november hun deur dicht, maar zijn gewoon open. Op het bordje aan de deur pronkt de boodschap: ‘WELKOM, de deur is dicht om energie te besparen’. Door de deur dicht te houden besparen de ondernemers tot wel 40% aan stookkosten En dat is natuurlijk het begin; de bedoeling is dat alle winkels en horeca hun deuren dicht gaan houden in Amsterdam en daarbuiten, in de Metropoolregio Amsterdam. Met deze actie wil het actienetwerk 15% GasTerug de ondernemers en het klimaat helpen. Wij spraken met community-manager Yet ten Hoorn, Vijzelmanager Natalia Walenkamp en actienetwerklid Dave Emons over het ontstaan, het doel en de verwachtingen van de Vijzel-actie.

Ontstaan van de actie

Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam (MRA) willen 15% gas besparen voor het einde van het jaar. Dit om minder afhankelijk te zijn van Russisch gas én om bij te dragen aan het bereiken van de klimaatambities. Dave Emons, van gemeente Amsterdam en lid van het actienetwerk: “We zagen in de zomer dat de airco’s aan stonden, terwijl de deuren wijd openstonden. Dat is verspilling van energie en kost de ondernemer ook veel geld. Dat moet en kan anders.” Het actienetwerk ging samen met het georganiseerde bedrijfsleven in gesprek, met als doel: actie, actie, actie. Yet van Green Light District leefde met hetzelfde idee en dacht gelijk: “We hebben een herkenbaar label nodig, een deurbordje dat in heel Amsterdam, de MRA of zelfs landelijk ingezet kan worden. Dan kunnen we samen echt impact maken.” Vijzelmanager Natalia meldde zich als eerste aan, vanuit Biz-vereniging de Vijzel. Zo werden de Vijzel-straten de eerste in Amsterdam waarin ondernemers meedoen aan deze ‘deur dicht, winkel open’-actie.

Kracht van eenvoud laat iedereen meedoen

De opdracht kan bijna niet simpeler: doe de deur achter je dicht als je binnenkomt en wanneer je naar buiten gaat. Overal waar mensen door een deur in- en uitlopen, kan energie worden bespaard. “Door de kracht van de eenvoud kan iedereen meedoen,” volgens Yet. En bij voorkeur blijft het wat haar betreft niet in de Vijzel. “Ik zie het al voor me dat het vrolijke bordje ‘WELKOM, de deur is dicht om energie te besparen’ sraks overal hangt.”

Geen angst voor minder klandizie

Als straatmanager van de Vijzel informeerde Natalia de ondernemers in haar straten over de actie en de beoogde besparing op energiekosten die hiermee kan ontstaan. “Hoe meer ondernemers meedoen, hoe sneller de consumenten eraan wennen dat de deur dicht is, wanneer de zaak open is,” zegt Natalia. Yet en Natalia zijn niet bang voor een verminderde klandizie bij de ondernemers. “Onderzoek wijst uit dat gesloten winkeldeuren de klanten niet buitenhouden,” informeert Yet. “En open zijn is altijd zichtbaar; dan staat de interieurverlichting aan.”

Deur openhouden was voor ondernemers de Vijzel al lastig

Natalia verwacht dat ondernemers zich geholpen voelen en dat de consumenten de actie waarderen. “In de Vijzel zijn veel kleine ondernemers gevestigd. Zij komen uit een lastige periode door corona en hebben geen reserves meer. Investeringen om de deur open te houden waren voor hen altijd al lastig, maar zijn dat nu nóg meer.” Ze hoopt dan ook dat de actie een opsteker is voor de ondernemers in de Vijzel, en dat het aantal ondernemers dat meedoet snel groeit. Meedoen is namelijk in het voordeel van de portemonnee van de ondernemers, maar helpt ook bij het behalen van de energiebesparingsdoelstelling van het actienetwerk 15% GasTerug.

Je laat thuis ook de deur niet openstaan

Madeleine Vreekamp, manager van de feministische seksshop Mail & Female, is een van de ondernemers die het WELKOM-bordje op de winkeldeur heeft hangen. “Het bordje ziet er goed uit! Wij hebben de deur sowieso dicht om energie te besparen. Het valt op dat mensen de deur vaak niet achter zich dichtdoen. Dat doen wij dan of we vragen de klanten om het even te doen. Ik denk dat veel mensen er niet over nadenken, maar je laat thuis ook de deur niet openstaan,” vertelt Madeleine over haar huidige ervaring. Ze hoopt dat ondernemers en klanten door de actie meer gaan nadenken over energieverbruik en over de aarde in het algeheel. Naast het meedoen aan deze actie heeft Madeleine haar winkel voorzien van radiatorfolie en binnenkort komt er iemand bij haar langs voor een energieadvies vanuit de gemeente. Dat is kosteloos voor een mkb.

Doorgaan tot heel de MRA energieneutraal is

Hoe lang de actie duurt, is nog niet bekend. Als het aan Yet ligt, gaat de actie door tot heel de MRA energieneutraal is. Natalia vermoedt dat de bordjes de hele kou-periode blijven hangen. En wellicht ook in het voorjaar en de zomer, wanneer de airco’s weer aangaan om te koelen. Een blijvertje dus.

Ondernemer? Zo doe je mee met de actie!

Ben je lid van een Biz- of ondernemersvereniging in de Metropoolregio Amsterdam en wil je met je vereniging ook overstappen op winkel open, deur dicht? Neem dan contact op met Dave Emons van actienetwerk 15% GasTerug via 0629199685. Ben je lid van een Biz- of ondernemersvereniging in Amsterdam? Vraag dan een deurbordje aan via je straatmanager en doe dat vóór maandag 21 november.


Voor meer informatie over verduurzaming bij gemeente Amsterdam. Neem telefonisch contact op via 020-254 5045 (bereikbaar van ma t/m vrij 09.00 – 17.00) of stuur een mail naar verduurzamingzakelijkemarkt@amsterdam.nl
En wil je deelnemen aan onze 15% GasTerug-campagne? Download dan onze toolkit en bepaal hoe jij actie wilt voeren. Alleen samen krijgen we gasreductie voor elkaar.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.