Maak kennis met... Carlinke

Gepubliceerd op 13 januari 2023 om 12:51

We hebben een jaar afgerond waarin het actienetwerk een flinke gasreductie in de Metropoolregio Amsterdam realiseerde. Daarom blikken we met de mensen achter het netwerk terug op een succesvol jaar. Vandaag spreken we Carlinke Jansen, de trekker van de Campagne Tafel. Daar stuurt zij het redactieteam aan en verspreidt de boodschap van het actienetwerk via verschillende kanalen in de Metropoolregio Amsterdam. Maar wie is Carlinke, hoe kijkt zij terug op afgelopen tijd en wat is haar meest trotse moment?

Via de gemeente Amsterdam

Carlinke Jansen, zelfstandig communicatieadviseur, werd via de gemeente Amsterdam, waar ze op dat moment een andere opdracht voor deed, het actienetwerk ingetrokken. “In eerste instantie vroeg de gemeente mij om een journalistiek verslag te maken van de derde bijeenkomst van het netwerk en eventueel kon helpen met wat andere zaken. Van het een kwam het ander en een paar weken later werd ik gevraagd of ik de regie van de Campagne Tafel op mij wilde nemen. Wat ik nu al sinds begin juli met veel plezier doe.”

Wat doet de Campagne Tafel?

De Campagne Tafel houdt zich bezig met twee dingen. “Enerzijds houden we een overall campagne: hoe kunnen wij zoveel mogelijk mensen binnen de Metropoolregio Amsterdam bereiken met de boodschap dat het belangrijk is om energie te besparen. De wintercampagne is gestart in het najaar en inmiddels denken we alweer na over een zomercampagne die we in het voorjaar willen starten. We zetten dan een campagne op met een creatief bureau dat ik dan aanstuur,” geeft Carlinke aan. “Aan de andere kant zijn wij faciliterend aan de andere tafels in het vertellen wat die andere tafels nu doen en bereiken. Ik heb een redactieteam dat veel interviews doet en in de gaten houdt wat er allemaal speelt in het netwerk. Het is natuurlijk een actienetwerk dus er gebeurt zo ontzettend veel. Het is aan ons om zoveel mogelijk naar buiten te brengen bij zoveel mogelijk mensen in de Metropoolregio Amsterdam.”

Verhalen ophalen uit het netwerk

Die verhalen halen Carlinke en haar redactieteam echt op uit het actienetwerk. “Ik zit regelmatig met de trekkers van andere tafels uit het netwerk, zoals die van de Kantoren Tafel en de Bedrijventerreinen Tafel. Dan bespreken we waar ze nu mee bezig zijn, wat er op de planning staat en of er interessante verhalen tussen zitten. Als ik dan hoor dat er bijvoorbeeld een pilot wordt gedaan bij verschillende bedrijventerreinen in de MRA, dan wil ik daar graag een interview met de betrokkenen.” Andere informatie wordt verzameld in een grote groep op Whatsapp. “Deze appgroep bestaat uit meer dan honderd mensen en er worden dagelijks nieuwsberichten gedeeld die met het netwerk te maken hebben. Ook hier kijken we elke week in. Wat is er gedeeld en is dat belangrijk genoeg om op door te gaan? Natuurlijk bedenken we ook zelf content. Net voor de kerstvakantie kwamen we na een brainstorm op het idee om laagdrempelige tips te delen hoe je warm de kerstvakantie en feestdagen doorkomt,” vertelt Carlinke.

Campagnefilmpje en opzet social

Het campagnefilmpje is iets waar Carlinke met trots naar terugkijkt. “Het ziet er echt goed uit en het is veelvuldig gedeeld op sociale media. We zijn de laatste tijd echt bezig geweest met de sociale media.. We hebben nu een LinkedIn-pagina die veel bekeken wordt en ook de instagram begint te lopen. Hierop delen we al onze verhalen.” Die verhalen en andere interessante informatie vanuit het netwerk worden ook gedeeld in de tweewekelijkse nieuwsbrief. “Deze wordt ook goed gelezen, vooral door leden van het netwerk. Maar natuurlijk kan iedereen zich aanmelden via ikzetookdeknopom.nl,” vertelt Carlinke.

Niet lullen, maar doen

Naast het feit dat verduurzaming en gasreductie Carlinke persoonlijk aanspreekt, geeft het actienetwerk haar ook een flinke energieboost. “De communicatie binnen het netwerk lijkt soms op de strategie van crisiscommunicatie, dat past bij mij. Niet te veel uitgebreide plannen, maar gewoon doen. Iedereen gaat met enorme energie te werk en het is niet alleen maar lullen. Er gebeurt heel veel. Bij gemeentelijke of grotere organisaties verzand je vaak in heel veel plannen en alles moet doordacht zijn. Op die manier kan je soms pas na jaren beginnen, maar dan is het deels vaak alweer achterhaald. Dit is gewoon: we beginnen en fouten maken kan en mag. We doen het beste dat we kunnen en waar nodig sturen we tussentijds bij”

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.