Stayokay streeft naar een nog duurzamere toekomst

Gepubliceerd op 30 juni 2023 om 08:24

De Nederlandse hostelketen Stayokay richt zich op veel vlakken van duurzaamheid. Al vanaf de oprichting in 1929 handelt het duurzaam. Nu, bijna 100 jaar later, is er bij Stayokay nog steeds heel veel oog voor duurzaamheid. Wij spraken met duurzaamheidscoördinator Mirjam Kiestra, die verantwoordelijk is voor de aanpak en het zo goed mogelijk laten draaien van de duurzaamheidsthema’s in de hostels van Stayokay in het hele land. “Hoe meer ik in het programma groei, hoe meer informatie en kennis ik opdoe en hoe meer ik denk ‘het kan ook niet anders dan dat we daar anders mee om moeten gaan'.”

Van leegstaande school naar 3.000 hostels wereldwijd

“Stayokay is onderdeel van Hostelling International, dat in Duitsland is ontstaan nadat een leraar zich realiseerde dat ze in de scholen in de zomerperioden, wanneer deze leegstonden, ook accommodatie konden bieden aan het publiek. Met als hoofdreden de mensen uit de stad naar het platteland te krijgen en de omgeving beter te leren kennen en anderen te ontmoeten,” vertelt Mirjam. Daaruit ontstond een netwerk van hostelketens, dat nu bestaat uit meer dan 3.000 hostels, verdeeld over 60 landen. In elk land is er één organisatie of keten aangesloten bij deze federatie en in Nederland is dat Stayokay, dat zelf bestaat uit 20 hostels, waarvan er 5 in de MRA zijn gevestigd. 

Genieten van de mooiste plekjes van Nederland

Bij het (ver)bouwen van de hostels werden bewuste keuzes gemaakt. Die duurzaamheid zit in de aderen van het bedrijf: “We sturen onze gasten eropuit om de mooiste plekken in Nederland te ontdekken en te zien. Om ook iedereen daar in de toekomst van te laten genieten, is het belangrijk om hier goed mee om te gaan.” 

Ecolabel en Goed Bezig

In 2008 behaalde Stayokay het Europees Ecolabel. “Heel fijn, want wij kunnen wel zeggen dat we duurzaam handelen, maar het is heel waardevol om onze duurzame initiatieven ook gewaardeerd te zien door een onafhankelijke partij. Dat zorgt voor meerwaarde. Ook was het een handvat om eens te kijken naar wat we allemaal nog meer zouden kunnen doen aan duurzaamheid.” Uit het een kwam het ander voort, en zo ontstond zo’n acht jaar geleden het mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen)-programma ‘Goed Bezig’, waar Mirjam vanaf moment één deel van uitmaakte. “We richten ons hiermee op vier thema’s: mission zero, close the loop, we love H2O en feel good (ook wel energie, afval, water en sociaal ondernemen & gezondheid). Op deze thema’s willen we ons steeds verder verbeteren en nieuwe stappen zetten om daar uiteindelijk nog duurzamer in te worden.”

Het thema energie (mission zero) bij Stayokay

Vanuit het Actienetwerk zijn we vooral nieuwsgierig naar het duurzaamheidsthema 'energie' (mission zero). “We hebben slimme meters, zodat we inzicht hebben in ons verbruik, met portals kunnen we afwijkingen ontdekken. Ook communiceren we met elkaar over onze manieren van aanpakken, zodat we van elkaar leren. De hostels zijn voorzien van ledverlichting, timers voor de verlichting, radiatorfolie en tochtstrips. Stayokay Amsterdam Vondelpark beschikt over een groendak, dat isolerend werkt. Daarnaast maken we onze medewerkers bewust van het sluiten van deuren én is er een interne energiebespaarcampagne, waarmee we ons ook richten op het energieverbruik bij onze medewerkers thuis. In de hostels zelf doen we ook jaarlijks mee aan Warmetruiendag.”  

Foto's gemaakt door Taco van der Werf Photography.

Vraag zo klein mogelijk houden

“We hebben de overall doelstelling om in 2050 klimaatneutraal te zijn op het gebied van energie. We willen uiteindelijk in staat zijn om zo veel mogelijk van de energie die we nodig hebben, zelf op te wekken. Uiteraard willen we ook van het gas af. Hoe dat verloopt, is ook afhankelijk van toekomstige ontwikkelingen, maar wat we al kunnen doen, dat doen we zo veel mogelijk. Het is de kunst om de vraag zo klein mogelijk te houden: wat je niet nodig hebt, hoef je ook niet op een andere manier op te wekken.”

Groene energie, laadpalen en zonnepanelen

“We maken op alle locaties gebruik van groene energie. Ook hebben we laadpalen op de plekken waar mensen bij ons kunnen parkeren. Onze hostels op Texel, Terschelling en in Soest, Maastricht en Noordwijk zijn voorzien van zonnepanelen. In het najaar volgen er nog drie andere locaties. Het is ons doel om uiteindelijk bij alle vestigingen alle energie die we nodig hebben, zelf op te wekken. Daar liggen wel uitdagingen, want we hebben ook bijzondere locaties, zoals een kasteel uit de dertiende eeuw. Dat is een monument en daar mag je geen panelen op plaatsen. Maar de ontwikkelingen gaan hard, dus ik hoop dat daar ook een oplossing voor komt.”

Communicatie met een knipoog

Naast alles wat Stayokay en haar medewerkers zelf doen aan verduurzaming, is er een partij die een heel belangrijke rol speelt: de gasten, want uiteindelijk maken zij gebruik van alle faciliteiten in het hostel en kunnen daarmee een groot verschil maken in verbruik. Hoe motiveert Stayokay de gasten om mee te doen? “We vragen een vrijwillige bijdrage van 0,20 cent per nacht. Met dat potje investeren we in groene stroom. Daarnaast communiceren we op verschillende plekken in de hostels over duurzaamheid. Dat doen we met een knipoog, want je wilt niet belerend zijn. Zo delen we in de douche de boodschap ‘Zingen onder de douche is fijn, maar bespaar je stem en het water’, zodat de besparing die we doen met een waterbesparende douchekop niet teniet wordt gedaan met een lange douchebeurt. Ook delen we andere ludieke boodschappen door de hostels, zoals: ‘Turning down the heat makes you quite a cool person’ en ‘Keep the future bright, turn off the light’.” En dat wordt gewaardeerd: in de enquête voor na het bezoek reageren gasten positief op de duurzaamheid van het hostel. “Gelukkig, want we vonden deze manier van communiceren zelf best een beetje spannend; mensen zijn toch op vakantie.”

Trots op kleding en de orbisk

Niet alles van de werkzaamheden van Mirjam staat in het teken van energie, er zijn ook nog de drie andere duurzaamheidsthema’s van Stayokay, en daarbinnen bevinden zich de prestaties waarop ze op dit moment het meest trots is. Welke zijn dat? “De circulaire bedrijfskleding; onze medewerkers dragen kleding die is gemaakt van onze oude bedrijfskleding. Na onze rebranding moest onze kleding worden voorzien van het nieuwe logo en de nieuwe look en feel, maar de kleding was nog goed en wilden we niet weggooien. De vraag was: wat kunnen we met onze oude kleding? Nou, die kunnen we dus tot negen keer toe terugbrengen, recyclen en daar nieuwe van laten maken!

Daarnaast ben ik trots op de orbisk: dat is een grote weegschaal met een fototoestel erboven. Op die weegschaal zet je de kliko met daarin al het eten dat nog over is, je maakt een foto en krijgt inzicht in wat je weggooit en in wat je dus te veel bereidt. Zo kunnen we verspilling tegengaan.”

Begin gewoon

Heb je tips voor mensen en bedrijven die energie willen besparen? Gewoon beginnen. Soms lijkt het heel klein, maar uiteindelijk helpt alles. Soms denk je ook wel dat je eigenlijk niet zo goed weet waar je moet beginnen, omdat je een aantal zaken nog niet weet. Als je begint kom je het allemaal tegen én vind je op dat moment een oplossing. Vooraf kun je het niet allemaal weten. Uiteindelijk moet je je bewust zijn van wat je doet en wat de gevolgen daarvan zijn. Je kunt zelf ook een bijdrage leveren. Korter douchen, kijken in je koelkast wat je hebt liggen, een warme trui aan doen in plaats van de verwarming hoger zetten… Dat soort dingen maken een verschil.” 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.